Verkoopverwachtingen voor Black Friday, Cyber Monday en Sinterklaas

Het jaar loopt alweer bijna op zijn eind en dat betekent dat de feestdagen voor de deur staan. De verkoopverwachtingen zijn veelbelovend en webshops kunnen dit jaar dan ook weer een drukke periode verwachten met de feestdagen. Dit jaar wordt er met Black Friday, Cyber Monday en Sinterklaas een stijging van 6% verwacht in de online aankopen.

Meer online bestedingen dit jaar

Uit onderzoek van Afterpay blijkt dat Black Friday het populairst is, in dit onderzoek zijn kerst en oud en nieuw niet meegenomen. Dit jaar is van de Nederlandse consumenten ruim een kwart (26%) van plan met Black Friday een aankoop te doen. Hierna volgt Sinterklaas waarbij 11% van de Nederlandse consumenten van plan is aankopen te doen. Op de laatste plek staat Cyber Monday met 8%. Opvallend is dat de awareness van de consument over de acties die tijdens deze feestdagen gevoerd worden niet is gegroeid. Er is vooral een groei te zien in de bereidheid tot het doen van een aankoop.

Kijkende naar het aandeel ‘nieuwkomers’ die een aankoop doen met deze feestdagen, valt op dat met Black Friday de meeste nieuwkomers zijn met een groei van 8%. Hierna volgen Sinterklaas en Cyber Monday met beide een groei van 3% in het aantal nieuwkomers.

Naast de nieuwkomers is opvallend dat de loyaliteit hoog is van de consumenten die een aankoop doen tijdens deze feestdagen. 70 tot 75% van de consumenten die van plan is een aankoop te doen en te profiteren van de acties die er tijdens deze feestdagen worden gevoerd, heeft ook voorgaande jaren in deze periode een aankoop gedaan. De loyaliteit is het minst tijdens Cyber Monday.

Bereid jouw webshop voor

Webshops kunnen weer grote drukte verwachten mét, maar ook vooral vóór de feestdagen dit jaar. Het is dan ook verstandig om jouw webshop hierop voor te bereiden. Om de druk rond de feestdagen te verdelen kan het helpen jouw klanten bewust te maken dat zij niet op het laatste moment de inkopen moeten doen. De kans is namelijk groot dat een gewild product uitverkocht raakt of dat ondanks de beloftes die de vervoerders maken, door de grote drukte in het logistieke proces, een bestelling te laat aankomt bij de ontvanger. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Ook is het belangrijk dat je verschillende bezorgopties aanbiedt waaruit gekozen kan worden.

Als de ontvanger overdag aan het werk is, kan het aanbieden van bijvoorbeeld een avondbezorging een groot voordeel opleveren. Ook de bezorgoptie same-day delivery wordt steeds meer ingezet. Dit kan een voordeel bieden als jouw klant een product snel nodig heeft.

Wij helpen je!

Parcel Pro maakt het verzenden van pakketjes makkelijk. Met onze handige verzendsoftware verwerk je eenvoudig en snel orders met meerdere vervoerders. Je kan jouw webshop makkelijk koppelen met de verzendsoftware, zo worden de orders automatisch ingeladen in de verzendsoftware en worden verzendlabels aangemaakt. Ook kan je een gepersonaliseerd retourportaal inrichten in de stijl van jouw webshop en biedt onze software de optie om jouw klanten automatisch een e-mail te sturen met track&trace-info. 

Benieuwd naar de werking en de vele voordelen die ParcelPro te bieden heeft? Vraag vrijblijvend een demo aan!

Naar artikeloverzicht

Meer artikelen

Parcel Pro trots op nummer 1-positie in Emerce100

Parcel Pro, de multi-carrier verzendsoftware voor ondernemers en webshops, heeft een eerste plaats...