Tips voor succes tijdens Black Friday & Cyber Monday 2022

Het jaar is weer voorbij gevlogen: Black Friday & Cyber Monday staan alweer voor de deur! Met deze bijzondere dagen in het vooruitzicht (25 & 28 november) wordt het de hoogste tijd dat jij jouw webshop goed voorbereid. Wat jouw doelen ook zijn, wij helpen je graag om van deze periode een succes te maken met behulp van een aantal praktische tips & tricks.

 

Eerst over Black Friday & Cyber Monday

Voordat we ingaan op hoe je het maximale kan halen uit Black Friday en Cyber Monday, duiken we eerst in wat Black Friday en Cyber Monday eigenlijk is. En waarom is het de laatste jaren in Nederland toch zo populair geworden?

 

Waarom is Black Friday zo populair?

De vanuit Amerika overgekomen feestdag, Black Friday, wint in Nederland steeds meer aan populariteit. Black Friday valt op de dag na Thanksgiving Day, een Amerikaanse Feestdag waarop vaak uitgebreid met vrienden en familie wordt gedineerd. Het wordt beschouwd als de start van het seizoen om kerstinkopen te doen.

Sinds 2015 is Black Friday ook in Nederland een begrip geworden en kunnen ook Nederlandse consumenten profiteren van deze kortingen. Iets wat opvalt, is dat deze kortingen lang niet meer op alleen deze dag worden gegeven. Steeds vaker wordt al een aantal dagen tot wel een week voor Black Friday, deze kortingen al aangeboden. En de Nederlandse consumenten laten deze kans om geld te besparen natuurlijk niet links liggen, het is namelijk het ideale moment om met korting te shoppen voor de feestdagen.

 

Ook Cyber Monday wint aan populariteit

Cyber Monday valt op de maandag na Black Friday. Op deze dag bieden voornamelijk webshops hun producten tegen stuntprijzen aan. Cyber Monday stamt uit 2005 en was bedoeld om de online verkopen een boost te geven. Maar ook om de mensen die niet wilden wachten in de lange rijen op Black Friday zelf en liever niet wilden knokken voor een afgeprijsde laptop, een mogelijkheid te geven om alsnog te profiteren van kortingen. Deze ‘boost’ voor de e-commerce is nu niet meer per se nodig. Toch zien we dat Cyber Monday de laatste jaren wint aan populariteit in Nederland.

Als je tegenwoordig Cyber Monday links laat liggen, zal je als webshop buiten de boot vallen. En zullen jouw potentiële klanten eerder hun aankoop doen bij de concurrent die op deze dag wél stunt met acties. Het is dus belangrijk hier goed op voorbereid te zijn!

 

Wat is dan eigenlijk het verschil?

Het grootste verschil tussen deze dagen, is dat op Black Friday zowel retailers als webshops stunten met acties. Terwijl Cyber Monday specifiek voor de e-commerce in het leven is geroepen.

 

Nog even de trends van Black Friday 2021:

Populairste doelgroep
De groep van 25-40 jaar heeft afgelopen jaar de meeste aankopen gedaan met een aandeel van 48 procent. Gen Z, de groep van 10-25 jaar, staat op plek 2 met 24 procent.

Meer online aankopen, minder gewinkeld in fysieke winkels
Afgelopen jaar werd er minder gewinkeld in fysieke winkels, daarentegen zijn de online verkopen tijdens deze periode gestegen. Volgens betaalverwerker Klarna lag de verkoopwaarde tijdens Black Friday 28 procent hoger.

Meer verkopen in de week voor Black Friday
De maandag tot en met donderdag vóór Black Friday was er vorig jaar ook een flinke stijging in de verkopen te zien. Ten opzichte van een normale dag in november werd er 48 procent meer verkocht. Deze stijging in de omzet was vooral te zien bij online warenhuizen, kledingwinkels en computer/elektronica winkels.

Mensen kopen gericht
Uit onderzoek blijkt dat Nederlandse shoppers afgelopen jaar gericht zochten naar acties. 54 procent van de ondervraagde consumenten wist van tevoren al wat voor aankopen hij/zij wilde doen en tegen welk budget.

 

20 tips voor Black Friday & Cyber Monday

 

1. Begin met een plan

Zorg dat je goed nadenkt over de acties die je aanbiedt tijdens Black Friday en Cyber Monday.
Is er bijvoorbeeld een bepaalde doelgroep die je meer wilt aanspreken? Of zijn er producten die je met een Black Friday / Cyber Monday actie een extra boost wilt geven? Houd hierbij rekening dat je niet de enige webshop bent die acties houdt tijdens deze periode. Denk dus goed na over hoe jij kan opvallen tussen alle Black Friday acties van concurrenten.

 

2. Analyseer data van voorgaande jaren

Als je vorig jaar Black Friday acties hebt ingezet, heb je ook data verzameld. Analyseer deze data en pas daar vervolgens jouw strategie op aan. De beste beslissingen zijn namelijk gebaseerd op data.

Vragen waar je over na kan denken:
– Welke producten verkochten het beste?
– Hoeveel procent van de omzet kwam van nieuwe klanten?
– Via welke devices werden de meeste aankopen gedaan?
– Wat was het rendement van jouw marketingcampagnes en welke werkten het beste?

 

3. Doe een apart zoekwoorden onderzoek

Rond Black Friday worden vaak andere zoekopdrachten gedaan dan de rest van het jaar. Onderzoek welke zoekwoorden specifiek rond de Black Friday periode onder jouw doelgroep populair zijn. En pas hier jouw SEO/SEA marketing op aan! Zo zorg je voor meer website bezoeken.

 

4. Gebruik de juiste kanalen

Eigenlijk is dit gedurende het hele jaar belangrijk, maar het kan maar niet vaak genoeg herhaald worden! Zorg dat je jouw acties via de juiste kanalen communiceert. Misschien wil je tijdens Black Friday een specifiek product onder de aandacht brengen. Zorg dan dat je onderzoek doet naar welk kanaal je het beste kan inzetten om jouw doelgroep te bereiken.

Kies het kanaal waar de doelgroep actief is en communiceer je acties vervolgens ook via dat kanaal. Let hierbij wel op dat elk kanaal om een aparte benadering vraagt. Een Instagram advertentie vraagt namelijk want anders dan een advertentie op LinkedIn.

 

5. Zorg dat je website er klaar voor is

Misschien voor de hand liggend. Maar het laatste wat je wil is dat tijdens Black Friday jouw website crasht door de vele bezoekers. Of dat de snelheid van jouw website door de drukte lager is en je daarom conversies misloopt.

Check de periode voor Black Friday dus goed of je website klaar is voor grote drukte. Check bijvoorbeeld of er pagina’s zijn die een 404 error veroorzaken, of de laadsnelheid van je pagina’s op orde zijn of dat er misschien CTA buttons zijn die niet naar behoren werken.

 

6. Maak een speciale landingspagina

Door een aparte landingspagina te maken voor de Black Friday en Cyber Monday, zorg je dat de bezoeker gelijk jouw acties te zien krijgt en minder handelingen hoeft te doen om bij de gewenste producten te komen die bijvoorbeeld in advertenties te zien zijn. Doordat de bezoeker gelijk de relevante producten te zien krijgt, inclusief gerelateerde acties, hoeft de bezoeker minder te klikken en is de kans op conversie groter!

 

7. Gebruik pop-up’s op de website

Toon de weken voor Black Friday pop-up’s op de website die jouw bezoekers aanspreken en waardoor ze zich bijvoorbeeld inschrijven voor een nieuwsbrief. En stuur ze vervolgens tijdens de actieperiode een gepersonaliseerde nieuwsbrief met aanbiedingen. Daarnaast kan je ook tijdens de actieperiode zelf, pop-up’s tonen met de lopende acties. Dit zal waarschijnlijk het conversiepercentage ten goede doen.

 

8. Acties op de homepage

Weergeef acties waarmee je op wilt vallen ook op de homepage van jouw website. Normaal gesproken trekt de homepage het meeste verkeer. Door acties hierop te tonen vergroot je het bereik van deze acties en hoeven bezoekers hier minder lang naar te zoeken.

 

9. Tease jouw acties

Consumenten maken vaak al een tijd van tevoren een lijstje met aankopen die hij/zij wilt doen tijdens Black Friday / Cyber Monday. Als je te lang wacht met het communiceren van jouw acties, en dit een dag van tevoren pas bekend maakt, zal jouw potentiële klant al een verlanglijstje hebben van producten waarvan hij wél van tevoren weet dat het in de actie is. En dan val jij waarschijnlijk buiten de boot. Zorg dus dat je altijd tenminste een deel van jouw acties van tevoren al communiceert, zodat de consument hier rekening mee kan houden.

 

10. Bied unieke acties aan

Acties van 10 tot 20 procent korting zien we gedurende het jaar wel vaker voorbijkomen. Probeer acties met een kortingspercentage van op zijn minst 30 procent in te zetten als je écht op wilt vallen.

 

11. Keep it real

Veel bedrijven verhogen de periode voor Black Friday hun prijzen, om ze vervolgens met korting aan te bieden tegen hetzelfde bedrag als een aantal weken geleden. Consumenten zijn zich steeds vaker bewust van deze trend en letten hier dus ook op. Als er een aantal oplettende consumenten tussen zitten, kan dit al snel leiden tot imagoschade. Sterker nog, het tonen van ‘nep aanbiedingen’ is strafbaar en kan je als bedrijf een flinke boete riskeren. Dus keep it real!

 

12. Zorg dat jouw advertenties te herkennen zijn

Zorg dat de uitingen die je de wereld in helpt ook met Black Friday in de huisstijl van jouw webshop zijn. Je wilt dat potentiële klanten direct jouw merk herkennen. Een consistente merkuitstraling kan zorgen voor meer vertrouwen, wat ten goede kan komen voor de prestaties van jouw advertentie.

 

13. Adverteer in zoekmachines

Dit is vaak duur, maar wanneer je het goed doet kan dit je ook veel opleveren! De meeste consumenten zullen eerst vooronderzoek doen naar producten die ze willen bestellen. Ze zoeken bijvoorbeeld naar verschillende varianten, vergelijken prijzen of zoeken informatie op over hoe ze het betreffende product moeten gebruiken. Als ze een beslissing hebben gemaakt, zullen zij weer via Google zoeken naar het product.

Wanneer je een goed zoekwoorden onderzoek hebt gedaan, kan je op basis van de gegevens van de vergelijkende en zoekende potentiële klanten, bepalen op welke zoekwoorden jouw advertentie te zien is. Bij een goede uitvoering zal jij de eerste webshop zijn die ze te zien krijgen in de zoekresultaten. Als je hier een goede advertentie toont die goed aansluit op deze doelgroep, kan je hier veel profijt uit halen!

 

14. Zorg voor schaarste

Dat klinkt misschien vreemd, want je wilt het liefst zo veel mogelijk verkopen. Maar door de potentiële klant het gevoel te geven dat een product schaars is, is hij bang om de deal te missen en zal hij sneller overgaan tot aankoop. Dit kan je doen door een bepaalde actie maar op één dag aan te bieden. Of door te vermelden dat er een beperkt aanbod is en er bijvoorbeeld nog 50 op voorraad zijn.

 

15. Wees relevant in verschillende fases van de customer journey

Probeer tijdens Black Friday/Cyber Monday jouw producten niet alleen onder de aandacht van potentiële klanten te brengen. Bedenk hoe je in elke fase van de customer journey relevant kan zijn binnen het thema. Kan je bijvoorbeeld ook jouw huidige klanten iets extra’s bieden?

 

16. Vergeet je huidige klanten niet

Black Friday is hét moment om nieuwe klanten aan te trekken. Maar vergeet ook je huidige klanten niet! Black Friday kan namelijk ook goed worden ingezet om de klantloyaliteit te verhogen. Stuur jouw klanten een bedankje dat ze klant bij jou zijn of geef ze een kortingscode voor hun volgende aankoop. Of stuur je trouwe klanten een early access link waarmee ze al een paar dagen eerder kunnen profiteren van de Black Friday actie’s!

 

17. Het perfecte moment voor re-marketing

Door te onderzoeken welke producten jouw klanten eerder hebben bekeken of in de winkelwagen laten zitten zonder af te rekenen, en deze aan te bieden tegen een voordelig tarief, verhoog je de kans om deze producten alsnog te verkopen. De klant is misschien nog aan het twijfelen of wordt tijdens het aankoopproces afgeleid, waarna hij de website verlaat. Als je trackt welke producten dit zijn, en bijvoorbeeld per mail een persoonlijke aanbieding stuurt waarin dit product met korting wordt aangeboden, kan dit je veel verkopen opleveren!

 

18. Wees voorbereid op drukte

De kans is groot dat de drukte enorm toeneemt tijdens deze periode. Wees hierop voorbereid. Als je zelf al een drukke planning hebt, kan het zijn dat je onvoldoende tijd hebt om vragen van klanten te beantwoord en alle orders op tijd te verzenden

Denk hier goed over na en als je twijfelt of je dit aan kan, vraag dan iemand in je omgeving om bij te springen tijdens deze periode.

 

19. Maak gebruik van de Black Week

Om grote drukte, wat wellicht voor problemen kan zorgen, te voorkomen. Kan je het beste in de Black Week (de week naar Black Friday toe) alvast beginnen met het aanbieden van acties. Zo spreid je de druk op de orderverwerking en de website. Daarnaast is de Black Week ook steeds populairder aan het worden, wat ervoor zorgt dat je als e-commerce ondernemer bijna verplicht bent om hier ook aan deel te nemen. Anders zal jouw potentiële klant zijn gewenste product waarschijnlijk bij een concurrent aanschaffen die wel al een aantal dagen voor Black Friday zijn acties aanbiedt.

 

20. Zorg dat de pakketverzending op orde is

Door de drukte kan het voorkomen dat het een stuk lastiger is om de bestellingen op tijd geleverd te krijgen. Hier heb je zelf weinig invloed op, tenzij je een eigen koeriersdienst hebt. Wel kan je de risico’s zo veel mogelijk beperken. Bijvoorbeeld door het gebruiken van een goed verzendsysteem die je de mogelijkheid geeft om met meer dan 14 vervoerders te verzenden en zorgt voor een automatische orderverwerking 😉

 

Verwachting Black Friday 2022

Hopelijk kan je met van onze tips meer halen uit de komende feestdagenperiode! Maar wat is nu de verwachting voor dit jaar?

Het kan je bijna niet ontgaan zijn, maar de stijgende gas- en energiekosten, en de algemene inflatie dat dit tot gevolg heeft, zorgt ervoor dat consumenten simpelweg minder te besteden hebben. Ze zullen hun geld dus zuiniger en doelbewuster uitgeven. Hierdoor zal je nog meer je best moeten doen om de potentiële klant over te halen zijn geld bij jou uit te geven. Ook kan je met acties inspelen op de trends die deze ontwikkeling met zich meebrengt.

 

Ook meer successen behalen?

Als webshop ondernemer wil je de klant zo goed mogelijk helpen. Combineer jouw eigen vervoerderscontract(en) met onze multi-carrier verzendsoftware en laat jouw klant zelf een bezorgmoment kiezen die voor hem/haar goed uitkomt 👍

Vraag vrijblijvend een persoonlijke demo aan of registreer je nu om direct te starten!

Gratis aanmelden

 

 

Naar artikeloverzicht

Meer artikelen

Verkoopverwachtingen voor Black Friday, Cyber Monday en Sinterklaas

Het jaar loopt alweer bijna op zijn eind en dat betekent dat de feestdagen voor de deur staan. De...

Parcel Pro scoort weer hoog in Emerce100

Onze multi-carrier verzendsoftware voor ondernemers en webshops scoort dit jaar weer hoog in de ...

Bezoek onze stand op de Webwinkel Vakdagen

Dit jaar staan we weer op de Webwinkel Vakdagen. Na de uitgestelde wintereditie, die door de...