De online besteding van de Nederlandse consument komt in het eerste kwartaal van 2022 uit op 8,2 miljard euro. Dit is een stijging van maar liefst 7 procent ten opzichte van het eerste (lockdown)kwartaal van 2021. Kijk mee naar de cijfers uit het Q1 onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor.
We gaan weer allemaal op reis
Zoals verwacht is dit kwartaal - net als het vierde kwartaal in 2021 - een ware opleving voor de dienstensector. De categorieën Pakketreizen en Tickets voor Attracties & Evenementen maken een verviervoudiging mee wat betreft de online aankopen én online bestedingen. Het is goed te merken dat consumenten, ondanks de lockdown begin dit jaar, weer vertrouwen hebben dat ze weer op reis kunnen gaan.
Online besteding Nederlandse consument nog altijd op hoger niveau
Voor de online aankopen van producten helaas dit kwartaal geen groei, maar een krimp van 18 procent. Maar ondertussen liggen de online bestedingen nog altijd op hoger niveau dan de eerste kwartalen van 2020 en 2019 (vóór corona).
In alle categorieën is ook een daling te zien in de online besteding van de Nederlandse consument, alleen Food/Nearfood en Media & Entertainment ervaren een lichte stijging in de online aankopen.
Online winkelen via smartphone gestegen
Steeds vaker wordt de smartphone gebruikt voor online winkelen. In het eerste kwartaal van 2022 is 1 op de 3 online aankopen via smartphone gedaan. Vooral in de categorieën Food/Nearfood en Media & Entertainment is het mobiele gebruik gestegen. Maar de computer (desktop én laptop) blijft met een aandeel van 51 procent belangrijk voor het doen van online aankopen.
iDEAL nog steeds de populairste betaalwijze
De nummer één betaalwijze in Nederland is nog steeds iDEAL. Bij 70 procent van de online aankopen wordt er voor deze betaalwijze gekozen. iDEAL is goed voor 47 procent van de online cross-border aankopen, al is het gebruik van deze betaalmethode dit kwartaal licht gedaald ten gunste van de creditcard. Dit komt doordat dit kwartaal veel aan internationaal reizen wordt uitgegeven en hierbij wordt vaak via creditcard betaald. De sterkste groei in de online bestedingen gaat overigens naar Apple Pay.
Online koopgedrag blijft stijgen
En voorlopig zijn we nog niet uitgegroeid! De verwachting is dat het online deel in Nederlands koopgedrag blijft stijgen. Uit een ander onderzoek (in opdracht van ShoppingTomorrow) blijkt dat de Nederlandse consument verwacht dat hij over vijf jaar 41 procent van zijn bestedingen via online kanalen verricht. Het verwachte online omzetaandeel in 2025 wordt op 37 procent geschat, in 2026 40 procent en in 2027 zelfs 41 procent. Voor een volledig beeld: het online deel in 2020 was 28 procent en vorig jaar 31 procent.
De groei zal wel gaan verschillen per branche. Er is veel groeipotentieel binnen Health & Beauty en Food/Nearfood, twee sectoren waarvan de online bestedingen al flink zijn gestegen in de coronatijd. Een op de tien consumenten geeft al aan een voorkeur voor het online bestellen van voedingsproducten te hebben ontwikkeld tijdens de coronapandemie.
Bekijk hieronder de infographic Thuiswinkel Markt Monitor Q1 2022
Wil jij ook profiteren van de voordelen van gebruiksvriendelijke verzendsoftware?
Verstuur jij maandelijks veel pakketten en heb je zelf contracten met vervoerders? Ontdek dan wat onze verzendsoftware te bieden heeft en maak het verzenden van pakketten zo makkelijk mogelijk. Parcel Pro is de verzendoplossing voor jouw bedrijf!
Maak direct een account aan en neem alvast een kijkje in het verzendsysteem. Of neem contact met ons op voor meer informatie!